Pages

Friday, December 30, 2011

Lirik Lagu Ombak Rindu–Hafiz & Adira


Adira :
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Hafiz :
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Adira :
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hafiz :
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hafiz & Adira :
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Hafiz:
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Adira:
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku



Tuesday, December 27, 2011

Skim Rumah Pertamaku

1. Siapakah yang layak memohon?

 Terbuka kepada semua rakyat Malaysia berumur 35 tahun dan kebawah
dengan pendapatan bulanan di bawah RM3,000.dan masih belum memiliki
rumah.
 Suami dan isteri yang masing-masing berpendapatan di bawah RM3,000 dan
masih belum memiliki rumah.

2. Bila, bagaimana dan dimanakah untuk memohon?

 Permohonan boleh dibuat mulai Januari 2012 semua bank yang mengambil
bahagian.
 Pemohon boleh memohon pinjaman dengan mengemukakan semua
maklumat peribadi dan rumah yang ingin dibeli seperti yang telah ditetapkan
oleh bank.
 Permohonan boleh dibuat secara individu atau pinjaman bersama.
 Bagi pemohon individu:
 Berpendapatan di bawah RM3,000
 Maksimum pinjaman adalah RM220,000 dengan tempoh maksimum 30
tahun
 Jumlah maksimum bayaran bulanan adalah sebanyak 1/3 daripada
jumlah pendapatan bulanan
 Mempunyai pekerjaan yang tetap
 Belum memiliki rumah
 Bagi pemohon bersama:
 Pemohon adalah suami dan isteri
 Masing-masing berpendapatan dibawah RM3,000 dengan jumlah
aggregat pendapatan sebanyak RM6,000
 Maksimum pinjaman adalah sebanyak RM400,000 dengan tempoh
maksimum 30 tahun
 Jumlah maksimum bayaran bulanan adalah sebanyak 1/3 daripada
jumlah pendapatan bersama suami-isteri bulanan
 Mempunyai pekerjaan yang tetap
 Kedua-duanya belum memiliki rumah

3. Adakah Skim ini meliputi rumah kediaman yang telah siap dibina atau yang
masih didalam pembinaan?

 Skim ini adalah meliputi rumah kediaman yang telah siap dibina dan yang
masih didalam pembinaan.

4. Bagaimanakah skim ini berfungsi?

 Pemohon yang layak akan diberi pinjaman 100% dimana 10% akan diberi
jaminan oleh pihak Cagamas SRP.
 Kadar faedah yang dikenakan adalah berdasarkan kepada produk bank sedia
ada.

5. Dimana boleh saya mendapat maklumat lanjut mengenai skim ini?

 Maklumat lanjut boleh didapati di laman sesawang www.srp.com.my

Wednesday, December 21, 2011

L.E.W.A.T L.A.G.I + M.A.R.A.H !!!

eRmmmmm...

Hari ni lagi skali aku lewat dtg 0fis...
Menyampah bt0l aku dgn abg aziz pagi td... tetiba je darah aku mendidih...
sesuka hati dia ja ckp cuti hari ni... k0t ye p0n nk cuti inf0rm la dkt aku....
nie tidak.... DIAMMMMMM JE!!! taw la aku ni menumpang je... :'(
Huh! Aku nih da la cuti tggal nyawa2 ikan je...
Mula la aku nak menyinga dgn laki aku... pastu.. nanges...
Hurmmmm.... bla la aku nk ada lesen kte nih....

** Mcm banyak lak binatang yg aku sebut... :D





m0tip Harimau????


.

Wednesday, November 23, 2011

Berikan Hadiah Terbaik!

Hadiah terbaik untuk seorang sahabat adalah Doa

Hadiah terbaik untuk seorang musuh adalah Kemaafan

Hadiah terbaik untuk seorang guru adalah Kejayaan

Hadiah terbaik untuk sebuah kehidupan adalah Kasih-sayang

Hadiah terbaik untuk sebuah kematian adalah Al-Fatihah

Hadiah terbaik untuk ibubapa adalah Kebaktian

Hadiah terbaik untuk diri adalah Kejujuran

Hadiah terbaik untuk Rasullullah adalah Selawat

Hadiah terbaik untuk Tuhanmu adalah Ketaqwaan



.

Friday, November 11, 2011

Budak Penjual Kuih

Sebuah kisah yang ingin ku kongsikan....sama-sama lah kita mengambil iktibar dan pengajaran...

Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.
“Abang nak beli kuih?” katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.
“Tak apalah dik… Abang dah pesan makanan,” jawab saya ringkas.
Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.
“Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?” katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

“Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni,” kata saya sambil menepuk-nepuk perut.
Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, “Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?”
Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu.
Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.
“Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang.” katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.
Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

“Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu,” Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya. Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.
“Kenapa bang nak beli kuih ke?” tanyanya.
“Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!” Kata saya tanpa menjawab pertanyaannya.
“Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!” katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.
“Abang nak beli semua ke?” Dia bertanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.
“RM25 saja bang.”

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.
Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan. Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!






.

Thursday, November 10, 2011

L0ve LoVe L0vE

“I love you” doesn’t really mean that I want you to be mine. 


In fact, it’s another way of saying,


 “I’m happy to see you happy with someone new even if it’s killing me.”


 So I guess I love you.

Wednesday, November 9, 2011

Bakal Suami

♥ Belum TENTU kekasih mu ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU tunang mu ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU lelaki kau puja ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU lelaki kau benci ADALAH suami mu,
♥ Belum Tentu lelaki yang kau cintai ADALAH suami mu,

♥ TIADA siapa KETAHUI siapa BAKAL suaminya kerana JODOH telah menjadi RAHSIA ALLAH yang MAHA BIJAKSANA ♥





.

Tuesday, November 8, 2011

Lirik Lagu Aku atau Dia - Nubhan

Kau tanamkan
Cinta dalam hatiku
Dah berbunga hidupku
Bersamamu aku setia
Tapi kini
Kau telah tajamkan duri
Menduakan cintaku
Yang telah lama ini
Ku cuba
Untuk bertahan
Tapi perih hati ini
Chorus
Pilih aku atau dia
Tinggalkan ku bila kau ingin bersamanya
Pilih aku atau dia
Tinggalkan ku bila kau ingin bersamanya
Ulang Chorus
Aku relakan engkau kepadanya
Jika kau harus bersama dirinya
Kan ku tetap kan setia padamu
Jika kau mampu tinggalkan dirinya

NUBHAN BEST! NUBHAN BEST!  ~~ 0MBAK+SEPANDUK~~ :D

Wednesday, November 2, 2011

Kenapa Hati Aku Rasa Kosong?

Hurmmm.... kenapa aku kena ada prasaan mcm nie??
Aku kena kuat, kuat lawan perasaan aku ni....
Kalaw lan taw mst dia marah... :'(
Dia ckp aku nih minda tertutup... tp...

nk bt mcm mana....
aku cuba kuatkan diri
cuba untuk fikirkan aku, dia & anak sj...
tp kdang2 ada syaitan yg d0k usik hti aku ni....

Ya Allah...
Kuatkanlah hati aku untuk menyayangi suami aku sepenuh hati....
Aku xmaw jd bnda bukan2...



.

Tuesday, October 18, 2011

Akhir Zaman Dah k0t...

Semalam pasal bakar isteri hidup2... hari ni plak pasal kelar perut anak sampai terburai... Masya Allah... seram dengar... Apa prasaan di0rang ea?? 




BETONG: Hanya kerana teman lelaki tidak mahu menerima anak luar nikah dalam kandungannya, seorang pelajar berusia 16 tahun mengelar bayi perempuan baru dilahirkannya sehingga mati dan perut terburai di bilik asrama sekolahnya di sini, semalam.
Kejadian menggemparkan itu berlaku kira-kira jam 7.40 pagi dan pelajar tingkatan empat terbabit dikatakan melahirkan bayi cukup sifat sebelum dia mengelar bayinya yang masih hidup itu dengan pisau pemotong sayur sepanjang 15 sentimeter.
Sumber berkata, sebelum kejadian, pelajar terbabit dikatakan gagal hadir ke kelas sehingga menimbulkan rasa curiga seorang guru lelaki berusia 41 tahun yang kemudian ke bilik asramanya.

Menurutnya, sebaik tiba di bilik pelajar berkenaan, guru itu terkejut apabila mendapati satu mayat bayi perempuan cukup sifat berlumuran darah di atas lantai berhampiran katil suspek.



myMetro | Kelar bayi dalam asrama

myMetro | Kelar bayi dalam asrama

Friday, April 22, 2011

Papa!!

Kisah Benar...

Camera...... RoLL......3...2...1.... Action!

Masa   : Lpas Smayang Jumaat td.....
Lokasi : Dkt L0bi Bl0k F, bawah p0kok pinang yg da hid0p sgan mati x maw....

Hari ni gurl2 plak yg bg b0b0y b'genang air mata.... :'(
Sbb??? Selipar... diulangi  **S.E.L.I.P.A.R**
bOBoy bli sliper xckp kt gurl2, gurl2 cuma pelik je, b0boy pkai sliper sapa.....

"xpnah tgk pn...."
" perlu ke bgtaw bnda ni je??"
"Erkkk... Okeh... len kali gurl2 wat cm 2 jgk...bli pape xckp kt b0boy... nt b0boy tny gurl2 jwb perlu ke bgtaw?? nak mcm 2??"
"jgn la cm 2" (muka rs bsalah)
"b0boy wat b0ley, xpela, gurl2 ada nk bli sswatu td, xjd bli lg sbb xtnya b0boy dlu", "kalaw cm 2 xpe la... nt gurl2 wat cm 2 dkt b0boy gak...."
"b0boy xsngaja" muka da len dah...
s0ry ek bby.... gurl2 maen2 je (dlm hti)

Gurl2 mintak maaf ek.....
sian kat b0boy... gurl2 guraw je...
b0boy plak yg sensitif, rsa b'salah dkt gurl2....


ntah pape ntah je kann...


.

Thursday, March 17, 2011

Hati : Keras @ Lembut?

DAri kami mula kenal smp skg... skali pn dia xpnah b'kasar dgn aku, skali pn dia xpnah tengking atau marah2 aku... tapi aku??


.

Thursday, March 10, 2011

eM0 prEGGy mUMMy... :(


Smalam gurl2 gad0 ngn b0boy lg.... :( Gurl2 makin sensitip r skg neh.... Cmne nk bt ek?? Bukan gurl2 nih ngade2 ke ape ke... tp da tetiba sng em0... nk wat cmna... bkn bleh st0p2 dah.... mmg la bnda kcik je.... B0boy cuma kjut gurl2 bgun s0h bsuh kaki n cuci muka dulu sbl0m td0ww..... tp bila b0boy d0k kire bilang  1...... 2...... 3...... 4..... 5...... Huh! Tetiba plak gurl2 hangin... Mula la bgun td0 nk wat muka msam....


Emmm.... bla gurl2 wat muka trus b0boy da xley blah..... pastu......
mula la kluar ayt2 yg xspatutnya.... hurmmm....


"Bob0y tgur nt0k kbaikan gurl2 jgk...."
"kalaw gurl2 rsa b0boy xleh tegur gurl2 xpela..."
"Lpas ni b0boy xtgur dah...."
"Nt kalaw b0boy xde dah, "    <------- sedey sgt... :'(
"xde sp dah nk s0h gurl2 mandi, "
"nk s0h gurl2 makan, "
"s0h gurl2 cuci kaki sbl0m td0, "
"s0h gurl2 cuci muka,"
"s0h gurl2 mam ubt,"
"s0h gurl2 minum susu....."


s0ry ek b0boy.. :( gurl2 xda niat pn nk hangin2, nk marah b0boy sbb s0h gurl2 wat sume 2..... maybe sbb gurl2 tgh td0... bla kna kacaw mula la nk mrah.... s0ryyy....


.

Tuesday, March 8, 2011

Takraw



Boboy pegi blatih takraw ptg nih.... Dia da xbg aku ik0t...
:( dia ckp cian tgk aku t'td0 dlm kete tggu dia abeh men ptg smlam.... Ermmm... Hjung mggu ni da lawan KESKEP... dia men nt0k JPN..

....................................................................................................................................................

Bru xsat aku xsngja t'tgk senarai APC.... huhuhuhu... terharu gilerrr....
Mcm xpcya pn ada....
Rasa cm ada dkt taman bunga plak...

***   ***
*********
******
**
pape hal p0wn...
Aminnn....
Alhamdullillah....
Hehehe :)
Bahagia sgt!!


"Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."

Thursday, March 3, 2011

Jiwa Kacaw...

Hurmmm.... tetiba rs lapar... call b0boy ingtkan nk pesan s0h blikan pape.. Baby da tendang2 da nie.... da sarapan da td tp rs cm lapar sesuatu plak... Prut ni da dk nyanyi2 dah nie.... bru pkl sblas stngah..... nk tunggu rehat pkl 1, adehhh.... Blh tahan ke ni???


Gurl2 call xsat Bob0y ckp b0boy pegi kep0ng ngn amat.... Erm, xgtaw kt gurl2 pn... :(


Tetiba rs cm xbest plak.... efek kmarin cuti sma k0t... Huh! bs0k kna pg HUKM lg...

Smalam test air kencing tuh +Ve gula plak... Doc tak0t kna kencing manis... Risaw gak aku, 2 laaa....mkn eskrem bnyk2 lg.... da msuk bln ke 7 nih tetiba +Ve gula 2+ plak.... Harap2 xde pape yg buruk la.... Sm0ga bby ni sihat...Arghhhh.... jiwa kacaw... Bnyak giler app0intment bln nih.. Jenuh nk amek cuti,mc etc.. Huahuahua.... ...


02.03.2011
04.03.2011
16.03.2011
30.03.2011


B0ringggggg....... lapar gilerrrr..... Tringat makanan je nihhhh....




Daging

Udang... fav aku!!

Telur Dadar Balut dengan Tuna!

Ermmm.... YummY!! Mables!!  Huhuhuhuhu....



Tuesday, March 1, 2011

Karangan Pendek

Seorang budak berusia 16 tahun dari New Hampshire memenangibiasiswa melanjut pelajaran ke Universiti Harvard setelah menang pertandingan membuatkarangan esei terpendek di dunia.


Soalan karangan ialah macam ini:

Write a concise essay with reference to all the following elements :

1.Religion
2.Royalty
3.Sex
4.Mystery

Jadi budak ni pun buat le satu karangan begini:


“My God,” said the Queen. “I’m pregnant. I wonder who the father is.”


Hehehe keempat2 elemen tu dah masuk kannnn....

Mutiara Kata



Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR.
Teman yang paling akrab adalah AMAL.
Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM.
Bahasa yang paling manis SENYUM.
Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK.


Budak Pandai

Satu hari di dalam kelas...

Aminah adalah sorang budak pompuan yang malas dan tak pernah tumpukan

perhatian.

1 hari kat kelas agama,dia tido je cam biasa. Ustazah pun tanya
soalan

"Sape orang yang patut kita hormati dan sayangi?".

Takde sape jawab. Ada ar sorang budak laki kat belakang Aminah tu
jahat sikit.

Dia pun cocok bontot Aminah dengan jarum,Aminah pun menjerit "MAK!!"

Ustazah pun puji Aminah sebab bagi jawapan yang betol.

Aminah sambung tido balik.

Ustazah tanya lagi soalan.

"Sape pencipta alam dan segalanya?"

Budak tu cocok lagi ngan jarum,Aminah pun menjerit "YA ALLAH!!"

Sekali lagi ustazah puji dia sebab bagi jawapan yang betol.

Aminah sambung tido balik.

Pastu ustazah pun tanya lagi soalan.

"Apa yang patut sorang isteri ucapkan pada suami setiap kali sebelum
tidur?"

Budak tu cocok lagi.

Tapi kali ni Aminah bengang dan dia kata

"Ko cocok bontot aku pakai benda tu lagi siap!!"

Ustazah tu terus pengsan

IF I DIE TONIGHT


If I die tonight
You know we'll be alright.
Just smile for me.
 Reminisce the fond memories.
I spend the last day, I don't know.
Try to do a million other things.
Hoping somehow time will slow.
I guess what I'm trying to say is.
Take everyday like it was your last.
And work towards your dreams before you pass.
And have a blast while you're at it.
'Cos we don't know when we're gonna go.
So make the best of it.
Just keep it real to yourself.
And to all people, if y'all lost somebody before.
Remember they'll be to see you. Well,  

If I die tonight
I wonder where I'll be tomorrow.
Nobody cry, please push away the sorrow.
 Cos I have been. The best of boy.
The best of friends.
The best of mum and daddy's last son.
The best of anything

If I die tonight
Will I be forgiven. For all the people.
I've been slackin' with when i was livin'.
 Those who I've hurt their hearts.
Took advantage of and even lied to.
Hug you one last time for forgiveness.
Yea, I would like to

If I die tonight
Would you feel the loss.
Tomorrow would you dial my number by accident.
And then suddenly paused

If I died tonight
What would you think of my room.
When you see blue.
Wanted to clean it up this morning.
But then I never knew.
Your loss taught me not to take my friends for granted.
Misunderstandings gotta slam them quick.
Death you never plan it.
You're sorrowly missed down here.
Warwin rest in peace.
This too shall pass.
But our true relationship will never cease Love


I'm so s0rry, i never meant 2 hurt y0u...

Never Argue with A Woman

One morning, the husband returns the boat to their lakeside cottage after several hours of fishing and decides to take a nap.

Although not familiar with the lake, the wife decides to take the boat out. She motors out a short distance, anchors, puts her feet up, and begins to read her book. The peace and solitude are magnificent.

Along comes a Fish and Game Warden in his boat..

He pulls up alongside the woman and says,


'Good morning, Ma'am. What are you doing?'

'Reading a book,' she replies, (thinking, 'Isn't that obvious?')

'You're in a Restricted Fishing Area,' he informs her.

'I'm sorry, officer, but I'm not fishing. I'm reading.'


'Yes, but I see you have all the equipment.

For all I know you could start at any moment. I'll have to take you in and write you up.'

'If you do that, I'll have to charge you with sexual assault,' says the woman.

'But I haven't even touched you,' says the Game Warden.

'That's true, but you have all the equipment.
For all I know you could start at any moment.'

'Have a nice day ma'am,' and he left.  

Moral of the stori......   


Never argue with a woman who reads....
It's likely she can also think....


Gloves & Condoms

A dentist was getting ready to clean an elderly lady's teeth. He noticed that she was a little nervous, so he began to tell her a story as he was putting on his surgical gloves...

"Do you know how they make these rubber gloves?"
She said, "No."

"Well", he spoofed, "down in Mexico they have this big building setup with a large tank of latex and the workers are all picked according to hand size.

Each individual walks up to the tank, dips their hands in, and then walk around for a bit while the latex sets up and dries right onto their hands!  

Then they peel off the gloves and throw them into the big 'Finished Goods Crate' and start the process all over again."

She didn't laugh a bit.

Five minutes later, during the procedure, he had to stop cleaning her teeth because she burst out laughing.

The old woman blushed and exclaimed,  "I just suddenly thought about how they must make condoms!"

Penyelam Yang Hairan

Suatu hari seorang penyelam sedang melihat terumbu karang di dalam laut.

Pada kedalaman 8 meter, tiba -tiba dia melihat seseorang berada disampingnya. Dia sangat terkejut kerana orang tersebut tidak memakai peralatan menyelam.

Penyelam itu turun lagi sampailah ke kedalaman 15 meter. Sekali lagi dia terkejut melihat orang yang disebelahnya tadi masih mengikutinya. Penyelam itu turun lagi, sampai ke kedalaman 25 meter...orang yang tadi turut mengikutinya.

Penyelam makin hairan, dan dia mendekati orang tersebut sambil memberikan white board dengan pensilnya dengan tulisan: "Hebatnya kamu...bagaimana caranya sampai ke kedalaman ini tanpa memakai alat menyelam?"

Orang itu mengambil white boardnya dan menulis:
"Aku lemaslah...bodoh!"
 

Lawak Dalam Bas


Didalam satu bas diwaktu petang semasa ramai orang berebut-berebut untuk pulang ke rumah terdapat seorang gadis yang keadaanya agak resah sedang duduk berdepan dengan seorang lelaki jawa yang sedang berdiri berhimpit-himpit dengan penumpang yang lain. Memang kebiasaannya di waktu begini jalankan jem. Jadi bas tu tak dapat le bergerak dengan sempurna.


Gadis yang resah tu rupanya ..nak terkencing. Tetapi dia tak dapat turun sebab orang ramai dan bas tidak berhenti rumahnya pun jauh lagi. Tahan punya tahan last-last terkencing le sikit. Bila dia perasan dia pun buat-buatle buka handbag dan cuba mencari sesuatu .


Tanpa disedari Jawa didepannya dah perhatikan dia dengan agak lama juga.

Nak jadi cerita orang yang duduk sebelah gadis tersebut pun bangun sebab dah sampai. Jadi gadis tersebut pun alih le ke tempat tersebut kerana sit dia dah basah. Jadi Jawa ni pun nak duduk le. Bila dia tengok basah dia tanye kat gadis tersebut.

"Aduh bu..ngapa tempat ni basah ya"…

Jawab gadis tersebut "Ohh… tadi botol minyak wangi saya tertumpah. Saya cari tutupnya tapi tak jumpa. Dalam beg tangan pun tidak ada".

Jadi Jawa tu pun keluarkan le saputangannya dan lap sebelum duduk. Setelah duduk dia pun cium le saputangan tersebut untuk menghidu wangiannya. Bau-bau punya.. baru le Jawa tu tau rupanya air kencing sambil tersenyum Jawa tu jawab.."Lo…Kalau minyak wangi jenama ini..Kalau mau, saya ada penutupnya."…..

Gatey punya mamat jawa nieeee...

Tiada Duka Yang Abadi

Best sgt dgr lagu nie... mendayu-dayu je... Dengar skali dlm cte Kashaf Imani tuh trus rasa cm best je... Seb bek dkt ending cter tuh ada menti0n lagu nih 0pick yg nyanyi... klaw tak jenuh nk teka s0re sp la yg lmbut sgt nie.... Best!




Lirik Lagu Opick

Tiada duka yang abadi di dunia

Tiada sepi merantaimu selamanya

Malam kan berakhir, hari kan berganti

Takdir hidup kan di jalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring

Hati yang rindukan cinta di jalan-Mu

Namun ku percaya hati meyakini

Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang

Waktu hilang dan terbuang

Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi

Tapi waktu tak berhenti

Tapi detik tak kembali

Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rembulan dan matahari

Bunga yang mekar akan layu akan mati

Malam kan berakhir, hari kan berganti

Takdir hidup kan di jalani

Andai bisa ku mengulang

Waktu hilang dan terbuang

Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi

Tapi waktu tak berhenti

Tapi detik tak kembali

Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang

Waktu hilang dan terbuang

Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi

Tapi waktu tak berhenti

Tapi detik tak kembali

Harap ampunkan hamba-Mu ini

Harap ampunkan hamba-Mu ini


video


Pejam celik pejam celik tup tup dah masuk bln March dah....
maknanya dah nk dkt dah due aku.... bs0k check up dkt HUKM :)
Huhuhu....

Thursday, February 17, 2011

Boboy Ostesyen....


Hurmmm... nih lg satu yg aku xska bla b0boy 0stesyen.... B0boy nk pegi J0hor 2 hari... huhuhuhu..... :( Aku plg xska bla kna tmpang 0wg dtg 0r blk kje... Aku lebih snggup tnggu bob0y amek aku, lewat pn xpa.... 2 laaa susah bla xde lesen... tp... Alhamdulillah... aku tgh dk amek lesen kete dah... skali lg blaja aku da bleh amek test JPJ da k0t.... hahahaha... Jeles t0l aku bla mij0n ngn kinah da dpt lesen keta sbl0m aku.... Huhh!! Masing2 d0k ex ngn aku.... Xpa2... wlaup0n aku xda lesen kte lg tp aku dpt lesen nt xpyah nk plekat "P" dah.... =)



Adek2 aku yg b'jya dpt lesen kete sbl0m aku... Huhh!!!



Ehhh... tetiba lak... apa kaitan depa ngn b0boy 0stesyen?? Larik tajuk plak... hehehe..
Ermmm... biar la aku kuar umh sbl0m subuh, balik da dkt time isyak... asalkan dgn b0boy...
nih nk kna tumpang 0wg nih yg aku xska sgt nie... even abg ipar aku...
erk, masalah t0l laa.... Ya Allah... bg la aku cpt2 dpt lesen...
Aku harap sgt2 skali amek je da lulus...



Rindunye dkt b0boyyyy......

_




Tuesday, February 15, 2011

Bayangkanlah......

Sempena Sambutan Maulidul Rasul nie..... marilah sama-sama kita renungkan....

Bayangkan apabila Rasulullah SAW dengan seizin Allah

tiba-tiba muncul mengetuk rumah kita
Beliau datang dengan tersenyum dan
muka bersih dimuka pintu rumah kita
Apa yang akan kita lakukan?

Mestinya kita akan sangat berbahagia
memeluk beliau erat-erat
dan lantas mempersilakan beliau masuk ke ruang tamu kita
Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat
agar Rasulullah SAW sudi menginap beberapa hari di rumah kita
Beliau tentu tersenyum.....

Tapi barangkali
Kita meminta pula Rasulullah SAW menunggu sebentar
di depan pintu kerana kita teringat video CD Rated 18xxx
yang ada di ruang tengah, dan kita tergesa-gesa memindahkan
dahulu CD tersebut ke dalam.
Beliau tentu tetap tersenyum.....

Atau barangkali,
kita teringat akan lukisan wanita separuh telanjang
yang kita gantung diruang tamu kita,
sehingga kita terpaksa juga memindahkannya
ke belakang secara tergesa-gesa..

Barangkali kita akan memindahkan lafaz Allah dan
Muhammad yang ada diruang samping dan meletakkannya
diruang tamu.
Beliau tentu tersenyum.....

Bagaimana bila Rasulullah SAW bersedia menginap dirumah kita?
Barangkali kita teringat bahawa anak kita lebih hafal lagu-lagu
barat daripada menghafal selawat kepada Nabi. Barangkali kita
menjadi malu bahawa anak-anak tidak mengetahui sedikitpun sejarah
Rasulullah SAW, kerana kita lupa dan lalai mengajari anak-anak
kita. Beliau tentu tersenyum.....

Barangkali kita jadi malu bahawa anak-anak kita tidak mengetahui
satupun nama keluarga Rasulullah SAW dan sahabatnya,
tetapi hafal di luar kepala mengenai anggota Power Rangers
atau Penyu Ninja.

Barangkali kita terpaksa menukar satu kamar mandi
menjadi ruang solat.

Barangkali kita teringat bahawa perempuan dirumah kita tidak
memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan dengan
Rasulullah SAW. Beliau tentu tersenyum.....

Belum lagi koleksi buku-buku kita dan anak-anak kita..
Belum lagi koleksi kaset/CD kita dan anak-anak kita..
Belum lagi koleksi karaoke kita dan anak-anak kita..
Kemanakah kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut
demi menghormati junjungan kita?

Barangkali kita menjadi malu diketahui jun! jungan kita
bahawa kita tidak ke masjid meskipun azan berbunyi.
Beliau tentu tersenyum.....

Barangkali kita menjadi malu kerana pada saat azan Maghrib,
keluarga kita malah sibuk di depan TV.

Barangkali kita menjadi malu kerana kita menghabiskan
hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi.

Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga
kita tidak pernah menjalankan solat sunat.

Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita
jarang membaca Al-Quran.

Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak
mengenal tetangga-tetangga kita.
Beliau tentu tersenyum.....

Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW menanyakan
Kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari
lewat di depan rumah kita.

Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah bertanya
tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di tempat kita.
Betapa senyum beliau masih ada di situ.....

Bayangkan apabila Rasulullah SAW tiba-tiba
muncul di depan rumah kita...
Apa yang akan kita lakukan?

Masihkan kita memeluk junjungan kita dan mempersilakan
beliau masuk dan menginap di rumah kita?
Atau akhirnya dengan berat hati kita
akan menolak beliau berkunjung ke rumah kerana
hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu?

Maafkan kami, ya Rasulullah.....
Masihkah beliau tersenyum.....?
Senyum pilu, senyum sedih dan senyum getir.....
Oh, betapa memalukannya kehidupan kita
saat ini di mata Rasulullah.....


kenapa hati ini mula nak menangis..

sebaK hati bila mengenangkanmu...ya rasullah

bantulah ummatmu ini...ya ALLAHx layak rasanya untuk aku mnjadi ummatmu..

sedangkan sunnah mu diperhinakan semakin hari..

apakah kita layak mnjadi ummat muhammad s.a.w?

apayang kita buat bila mna rasul mnjadi bahan ketawa..?

dimanakah kita hari ini..?

rasullah.....umatmu kini semakin dayus..?

bantulah kami untuk pertahankan sunnah mu..

walau kami tahu sunnah mu akan mnjadi asing dikemudian hari.?

ya...........rasullah..safaatkan lah kami..

malu untuk ku luahkan rasa hati ini..

semakin lama...kurasakan pilu sngt..

ayuh....pejuang2 agama ALLAH...

bangkitlah dari tidurmu yg lena..

kembali mnbela sunnah junjungn mulia..

dari musuh durjana yg berluasa..

moga islam kembali bersinar....

TAKBIR............ALLAH HUAKBAR..

Tuesday, February 8, 2011

Aku Yg Sembab.......

 **Bkn lembam H0keyh!!


Huhhh!! Sakit tekak aku nih bla ler nak legaaa.... Blk kg ri2 bleh gak ltak2 lidah b0ya dkt tekak... Da smp KL bru ingt lupa nk amek wat bekal sket lida b0ya tuh... Hurmmm... da pegnent nih bkn bley suka suki jew nk mam ubat... Adesss... aku kna b'sabar demi bby nie.. xlama da nk kuar.... :)


Hehehe.... cmna agknya gaya aku jd m0mmy???
Mst lawak.... dgn prangai yg ntah pa2 da nk jd mak budak dah.... Hikhik...


Thursday, January 27, 2011

Anak seorang doktor

Seorang doktor kelihatan bangga ketika puterinya yang masih kecil bermain-main dengan stetoskopnya.


“Ya, Tuhan, terima kasih banyak, puteriku pasti berbakat dan ingin mengikuti jejakku sebagai seorang doktor,” katanya dalam hati sambil tersenyum.

Anaknya kemudian mendekatkan stetoskop itu ke mulutnya dan berkata…..

“Selamat datang di McDonald’s. Encik mahu order apa?”

Doktor: Aduh..

Anak kuda yang confuse

Seekor anak kuda di zoo bertanya kepada ibunya sambil menunjuk ke kandang Zebra.


Anak Kuda : “Mummy, kenapa anak kuda disana belang-belang, tapi saya tak?”


Mak Kuda : “Oh, itu pasti kerana bapaknya hidung belang…”

Orang tua beristeri muda dan seksi


Ada seorang orang tua yang berumur 70 ++ duduk di tepi jalan sambil menangis. Kemudian seorang polis mendekatinya dan bertanya,

“Kenapa pak cik menangis ?” tanya polis itu.

Sambil menangis orang tua itu menjawab..

“Saya ada seorang isteri yang cantik sekali berumur 25 tahun, berambut perang, seksi, sangat mencintai saya, dan sekarang sedang menantikan saya di rumah.”

Polis tu kembali bertanya

“So apa masalahnya? kenapa pak cik bersedih??”

Dengan menangis semakin kuat orang tua itu menjawab:

“SAYA LUPA DI MANA RUMAH SAYA!!!! “

Tuesday, January 25, 2011

Kenapa bayi tidak boleh diberi makan sebelum 6 bulan?

WHO mencadangkan agar bayi diberi makan pada usia 6 bulan (tahun 2001), begitu juga dengan Jabatan Kesihatan United Kingdom, dan Polisi Penyusuan Susu Ibu Kebangsaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia menggalakkan ibu menyusukan anaknya secara eksklusif (tanpa makanan lain, susu lain, mahupun air masak) selama 6 bulan.


 Namun, masih ramai yang tidak mengikuti polisi dan recommendation di atas kerana beberapa sebab:


  • Anggapan bahawa bayi kelihatan bersedia untuk makan dari mulutnya yang suka mencicip2.
  • Anggapan bahawa bayi lapar.
  • Anggapan bahawa perut bayi akan lebih kuat sekiranya diberi makan lebih awal.
  • Anggapan bahawa bayi akan lebih kenyang dan tidur lebih lena jika diberi makan. 
Sayangnya anggapan di atas salah sama sekali.


 Jadi, kenapa bayi tidak boleh diberi makan sebelum 6 bulan?


  1. Sistem penghadaman yang belum matang


Sistem penghadaman bayi di bawah 6 bulan masih terlalu muda dan belum bersedia untuk memecahkan kanji dan karbohidrat. Tubuh bayi masih belum menghasilkan enzim yang mencukupi untuk proses ini. Enzim amilase di dalam air liurnya belum cukup bagus untuk menjalankan proses pencernaan pertama.


 Tubuh bayi masih belum dapat memproses lemak. Manakala buah pinggangnya masih belum bersedia untuk memproses protein yang tinggi dari sumber telur, daging dan susu lembu (Protein di dalam susu ibu adalah berbeza).


Tidakkah anda berasa kasihan dengan tubuh bayi semuda itu terpaksa bekerja keras untuk menerima zat2 makanan yang masih belum sesuai untuknya?


2. Masalah kesihatan jangka masa panjang


Pernahkah anda terjumpa seseorang dewasa yang kelihatan sihat, menjaga pemakanan, rajin bersenam, tiba2 jatuh sakit atau meninggal dunia akibat penyakit kronik, seperti sakit jantung, strok, kencing manis, buah pinggang dan sebagainya?


Menurut kajian yang dibuat oleh University of Buffalo, salah satu penyebab keadaan ini adalah akibat dari pemberian makanan terlalu awal.


 Tidakkah anda menyayangi anak anda dan masa depannya?


 3. Masalah dalam penyusuan


Bayi yang diberi makan terlalu awal, akan lebih kenyang dengan makanan. Ini akan mengganggu penyusuan ibu kerana mungkin bayi sudah tidak mahu menyusu lebih banyak.


Fikir-fikirkanlah tentang masa depan anak-anak kita. Ada sebabnya apabila satu riwayat diceritakan kepada kita bahawa Rasulullah SAW cuma memercikkan air pada pakaian yang terkena kencing bayi lak-laki di bawah usia 2 tahun yang hanya minum susu ibunya sahaja.


Ada mesej tersembunyi kenapa Rasulullah masih tinggal bersama Halimatussaadiah, ibu susuannya meskipun usia Baginda sudah melepasi 2 tahun.


Sayangilah masa depan anak-anak kita. Jangan terlalu ghairah untuk melihat bayi kita ‘cepat besar’ dan memberinya sesuatu yang dia belum bersedia untuknya. Ikutlah saranan yang telah digariskan, sebagai satu usaha untuk memastikan anak-anak kita membesar dengan sihat dan terjaga kesihatannya.

 
*sumber drp : vel0g 0wg!*

Surah2 yang bagus untuk diamalkan..

Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak


Surah Luqman – untuk anak yang cerdik


Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat


Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin


Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu


dan sebagainya.

Tuesday, January 18, 2011

Adakah Benar Kita Ini Ikhlas.....

Kita semua maklum bahawa keikhlasan itu menjadi pra-syarat untuk apa-apa amalan kita diterima oleh Allah swt. Kerana kita inginkan amalan kitalah yang bakal menjelma sebagai makhluk yang indah bila kita di dalam alam barzakh nanti, kita berharap agar amalan kitalah yang dapat membela kita pada hari pembalasan kelak.




Sudah tentu, niat pada permulaan kita membuat sesuatu, hinggalah ke akhirnya perlulah hanya kerana Allah semata-mata. Tidak kira amalan itu menyentuh perkara peribadi mahupun dalam kehidupan berdakwah. Namun, ibarat kita hendak mengenal samada kita sudah terkena penyakit 'chicken pox' dsbnya, ada tanda-tanda yang dapat menolong kita memastikan adakah benar kita ini ikhlas.


Antaranya :-


1. Kita takutkan sanjungan dan pujian manusia.


2. Kita tidak berasa hati apabila usaha dikritik oleh manusia.


3. Kita tidak berasa bangga bila dipuji.


4. Kita sentiasa menganggap diri cuai dalam ibadah akibat sikap taajub akan diri sendiri.


5. Tidak malas, lembab dan ketinggalan dalam kesusahan.


6. Tidak jemu dalam berusaha mengajak orang kepada Islam.


7. Tidak menjauhkan diri dari jemaah walau dicaci manusia.


8. Di dalam organisasi/jemaah, tidak teringin menjadi ketua tetapi tetap bekerja dan menyumbang.


9. Menjadi pemimpin atau pengikut, mana satu tidak menjadi hal.


10. Tidak marah malah gembira, bila muncul seorang yang baru menjadi ketua (namun bukan bermaksud tanggungjawabnya sendiri berkurang, kerana amanah bukan dari manusia tetapi dari Allah)


Begitulah antara perkara-perkara yang perlu kita perhatikan. Ini hanyalah panduan sahaja sebagai langkah berjaga-jaga bagi memastikan amalan diri kita sendiri bersih dari sifat ria', taajub, takabbur dan seumpamanya. Pekerjaan yang zahirnya baik, tetapi jika diselimuti oleh segala sifat yang batil tersebut, maka sia-sialah di sisi Allah swt. Hatta mereka yang berperang di saff hadapan dan mati di medan peperangan. Walau bagaimanapun, atas kelemahan manusia, tidak layak sebenarnya untuk menilai atau menghukum orang lain ikhlas ataupun tidak.


Dalam satu kata-kata ulamak, ada ulamak yang mengatakan untuk membayangkan ikhlasnya seseorang itu seperti seekor semut yang hitam yang berjalan diatas batu yang hitam pada waktu malam ( yg pekat legam ). Betapa besarnya hati manusia itu, apa bila merasakan hatinya itu ikhlas terhadap Allah ta'ala.


Perlu diingatkan juga, dalam satu hadith Nabi saw telah bersabda "3 golongan yang tidak diterima Allah Ta'ala untuk masuk ke syurga, kemudian ditanya kepada nabi apakah golongan itu, maka nabi menjawab 1. Orang-orang kaya menginfaqkan ( sedekah ) sebahagian hartanya di jalan allah, tetapi tidak ikhlas. 2. Orang-orang yang berjihad di jalan Allah, mahupun perang atau sebagainya. 3. Orang-orang alim ulamak yang menyampaikan ilmu itu tetapi tidak ikhlas kerana Allah ta'ala"


Jadi sahabat dan sahabiah yang dirahamtilah Allah sekalian dapat kita renungkan betapa besar ikhlas tu perlu wujud pada hati masing. Syaitan sentiasa merasuk diri anda supaya mengkianati Allah Ta'ala. oleh itu sentiasalah menyucikan jiwa anda dari perasaan hasad dan dengki serta riak yang membinasakan diri kita di akhirat kelak.


Kita hanya boleh melihat yang zahir sahaja. Allah swt yang Maha Mengetahui dan hanya Allah swt sahajalah yang berhak membalas segala amalan. Samada amalan yang baik atau sebaliknya.


Sama-samalah kita berdoa:

Wahai Tuhan kami!
Perbaikilah hati kami,
hapuskanlah cacat cela kami,
pimpinlah kami ke arah kebaikan,
hiasilah kami dengan taqwa,
kurniakanlah kepada kami
taat setia kepadaMu
sepanjang hidup kami.
Tuhan kami! Jadilah kami ikhlas kepadaMu,
syukur kepadaMu,
bertawakkal kepadaMu,
taubat kepadaMu,
khusyuk kepadaMu.
Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya kami mohon kepadaMu
ketetapan di dalam urusan ini
keazaman di dalam hidayah
tolonglah kami mengingat Engkau
menyebut namaMu


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...